Sherman Tank, M4A1(76)w-E8

De productie van de M4A1 tank begon in februari 1942 met een Britse opdracht. De eerste tanks werden gebouwd bij de Lima Locomotive Works (Ohio, USA); een maand later startte ook de productie bij ook bij de Pressed Steel Car Company (New Jersey, USA).

Gedurende de productie werden steeds aanpassingen gedaan. Zo vervielen in de loop van de tijd de vaste .30 machinegeweren in de romp en verviel de pistoolpoort aan de rechterzijde van de koepel. Ter bescherming van de luchtinlaat werd een stalen plaat aangebracht, 7.6 cm boven op het motordek. De aandrijving van de M4A1 gebeurde door middel van de Continental R975 C1. Het type mistte in het begin nog de extra romppantser voor de transmissie aan de voorzijde. Latere modellen kregen ook een extra pantserplaat aan de zijkant, daar waar de granaten opgeslagen waren, maar deze plaat zou met de komst van de ‘Wet Storage’ weer verdwijnen. Latere modellen werden tevens uitgerust met een zogenaamd ‘gun traveling lock’ om tijdens verplaatsen het kanon vast te zetten. De sirene, die bij eerste modellen op het linkerspatbord zat, werd later verplaatst naar het midden van de rompplaat en met de komst van de ‘traveling lock’ kreeg de sirene een plekje aan de bestuurderskant met een beschermbeugel.

Ook na de oorlog bleef de M4A1 (met in de loop der tijd nieuwe aanpassingen) in productie; de tank  werd  door een groot aantal landen aangekocht. 

Onze Sherman Tank - M4A1(76)W-E8-HVVS

Onze Sherman beschikt over een 76 mm kanon en natte opslag (wet storage) voor de munitie. Het boordgeschut bestaat buiten het kanon uit twee .30 (kaliber) machinegeweren en een .50 (kaliber) machinegeweer. Verder beschikt deze tank over het zogenaamde HVSS veersysteem voor o.a. een betere terreinvaardigheid. De Britse benaming voor de M4A1(76)W-E8-HVVS, is Sherman IIAY.

Deze tank is afkomstig van het artillerieschietkamp Oldenbroek, waar de tank tientallen jaren werd gebruikt als schietdoel, nadat de tanks van dit type eind vijftiger jaren uitgefaseerd waren.

Op donderdag 4 juni 2015 werd onze tank geborgen door de genie, waarna hij op een dieplader werd gehesen voor transport naar Nieuwdorp (Zeeland).
Op zaterdag 6 juni 2015 werd de (gehavende) Sherman Tank afgeleverd bij het Bevrijdingsmuseum Zeeland. Dit was een complete verassing voor de voorzitter van de Stichting Bevrijdingsmuseum Zeeland, Kees Traas, die deze middag werd benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. [v.l.n.r. Kapitein Koen van Dinter, Kees Traas, burgemeester Gelok van de gemeente Borsele]

Na aankomst kon het echte karwei beginnen. Vrijwilligers van het Bevrijdingsmuseum werkten 18 maanden lang aan de restauratie van deze tank. Hieronder vindt u een aantal foto’s van dit restauratieproces. 

Op dinsdag 20 december 2016 werd  de gerestaureerde tank geplaatst in het Bevrijdingspark Zeeland, dit onder toeziend oog van de Gedeputeerde van cultuur in de provincie Zeeland, de burgemeester van Borsele, vertegenwoordigers van Defensie, de bedrijven die medewerking verleenden  aan de restauratie, onze vrijwilligers en belangstellenden die het transport voorbij zagen komen.

De belettering die op de tank is aangebracht is van het A Squadron van The Fort Garry Horse (10th Armoured Regiment). Op 30 oktober 1944 kwam dit Canadese regiment met Sherman tanks Nieuwdorp binnenrijden en gaf vanaf de zeedijk ondersteuningsvuur aan de geallieerde troepen die het Sloe overstaken naar Oostelijk Walcheren.

Merktekens op de tank:

CT =
105 – 101 =
Allied White star =
Canadian Army Tank
105 Geniecompagnie waterbouw van het 101 Geniebataljon van de Koninklijke Landmacht (die wij veel dank verschuldigd zijn voor alle hulp bij de aanleg van het park en de berging en het transport van de tank).
De witte 5 puntige ster in een cirkel. Deze markering was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij alle Geallieerde legers
3 in driehoek =
52 =
Maple Leaf (goud) =
Troop nr 3 A Squadron The Fort Garry Horse
10th Arm. Reg. (The Fort Garry Horse)
2nd Armoured Brigade (Independent)

Technische gegevens van onze M4A1(76)W:

Fabrikant:
Productie:
Lengte:
Pressed Steel Car Company
Totaal 3426 stuks (van jan.-’44 tot juli-’45)
6,20 meter (met kanon: 7,47 meter)
Hoogte:
Breedte:
Kanon:
2,97 meter
2,67 meter
76mm M1A
Munitie:
Penetratie:
Andere bewapening:
71 granaten
93mm op 500 m., 88mm op 1.000 m. , 82mm op 1.500 m
1 x M2 .50, 2 x M1919 A4 .30
Gewicht:
Motor:
PK/omwentelingen:
34.800 kg (34,8 ton)
9 cilinder Continental R975 C4
460 pk – 2400 tr./min.
Snelheid op de weg:
Snelheid in het terrein:
Brandstofinhoud:
34 km/h
24 km/h
796 liter
Actieradius:
Brandstofverbruik:
161 km
494 liter voor 100 km

De restauratie van deze tank was niet mogelijk geweest zonder de hulp van Overlasko Constructie B.V. , de Nooijer Stralen en Conserveren B.V. , Coremans, Sarens Nederland,  105 Geniecompagnie Waterbouw van het 101 Geniebataljon Koninklijke Landmacht en natuurlijk al onze vrijwilligers.