Sherman Tank, M4A3(105)HVVS

Deze zwaargehavende Sherman M4A3-105 tank vormt een mooi contrast en geeft een goede indruk hoe het er in een tankslag aan toeging. Deze Sherman heeft na eind jaren ’50 van de vorige eeuw dienst gedaan als schietdoel op artillerieschietkamp Oldenbroek, als ‘sitting duck’ in het veld. De inslagen van de antitankgranaten zijn goed zichtbaar. Ook tijdens WO II bleven tanks vaak zo achter in het Zeeuwse land, met de gesneuvelde bemanning er soms tijdelijk naast begraven.

Groen licht voor Ford
In januari 1942 gaf de Ordnance Committee toestemming om de 500 pk sterke 8-cilinder V-Ford GAA-motor te gebruiken in de Sherman-tank. Hiermee was de M4A3 geboren. De eerste prototypen werden in mei 1942 gebouwd door de Ford Motor Company. De vroege productiemodellen van Ford leken aan de buitenkant veel op de gelaste rompen van de M4 en de M4A2.

Aanpassingen
Het meest in het oog springende verschil tussen de M4A2 en de vroege modellen van M4A3 bevond zich op het achterdek van de tank. Bij de M4A3 liep het motorrooster over de gehele breedte van de tank, dat van de M4A2 was smaller. Na 1.690 geproduceerde M4A3’s werd de productie bij Ford gestaakt in september 1943, waarna andere fabrieken de productie voortzetten. Begin 1944 kreeg de M4A3 zoveel nieuwe aanpassingen mee, dat er bijna sprake was van een compleet nieuwe tank.

105-mm houwitser

Vanaf september 1944 vormde de M4A3 Sherman de basis voor de productie van een infanterietank. Deze was uitgerust met een 105-mm houwitser. Dit geschut bleek in de praktijk een prima wapen tegen versterkte infanteriestellingen, maar tegen vijandige tanks was dit wapen zo goed als waardeloos. De tank werd geproduceerd door Detroit Tank Arsenal en er zouden er uiteindelijk 2.539 van de band rollen. De Sherman was de meest door de geallieerden ingezette tank in Zeeland. Hetzelfde type tank werd ook gebruikt door de Mariniers Brigade in voormalig Nederlands-Indië.

Ontbrandingsgevoelig
De munitie van de 105-mm houwitser was ontbrandingsgevoelig bij een granaatinslag. Daarom kregen de tanks extra bepantsering rondom de ruimten waar de munitie in rekken werd opgeslagen. De beschadigingen aan deze tank, veroorzaakt door zijn laatste functie als schietdoel op artillerieschietkamp Oldenbroek, laten zien met wat voor geweld een tankbemanning onder vuur te maken kreeg. Een weinig benijdenswaardige positie.

Restauratie

Vrijwilligers van het Bevrijdingsmuseum werkten 16 maanden lang aan de restauratie van deze tank. Op dinsdag 14 mei 2019 werd  de gerestaureerde tank geplaatst in het Bevrijdingspark Zeeland, dit onder toeziend oog van de burgemeester van Borsele, vertegenwoordigers van Defensie, de bedrijven die medewerking verleenden  aan de restauratie, onze vrijwilligers en belangstellenden die het transport voorbij zagen komen.

De belettering die op de tank is aangebracht is van het A Squadron van The Fort Garry Horse (10th Armoured Regiment). Op 30 oktober 1944 kwam dit Canadese regiment met Sherman tanks Nieuwdorp binnenrijden en gaf vanaf de zeedijk ondersteuningsvuur aan de geallieerde troepen die het Sloe overstaken naar Oostelijk Walcheren.

Merktekens op de tank:

CT =
181151 =
Allied White star =
Canadian Army Tank
De geboortedatum van Bas Rijk, de drijvende kracht achter de restauratie van deze tank.
De witte 5 puntige ster in een cirkel. Deze markering was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij alle Geallieerde legers
3 in driehoek =
52 =
Maple Leaf (goud) =
Troop nr 3 A Squadron The Fort Garry Horse
10th Arm. Reg. (The Fort Garry Horse)
2nd Armoured Brigade (Independent)

Technische gegevens van onze M4A3(105)HVVS:

Fabrikant:
Productie:
Lengte:
Detroit Tank Arsenal (Chrysler)
1641 exemplaren, waarvan 800 met VVSS en 841 exemplaren met HVSS.
5.89 meter
Hoogte:
Breedte:
Kanon:
2,74 meter
2,62 meter
105mm houwitser
Andere bewapening:
Gewicht:
Motor:
2x .30 cal MG en 1x .50 cal MG
30.200 kg (30,2 ton)
9 cilinder Continental R975 C1 (400 PK)
Snelheid op de weg:
Actieradius:
39 km/h
190 km

De restauratie van deze tank was niet mogelijk geweest zonder de hulp van Overlasko Constructie B.V. , de Nooijer Stralen en Conserveren B.V. , Coremans, 105 Geniecompagnie Waterbouw van het 101 Geniebataljon Koninklijke Landmacht en natuurlijk al onze vrijwilligers.